Åreknuter

Ca. 30% av befolkningen over 30 år har åreknuter, og det er likt fordelt mellom kvinner og menn. Åreknuter er oftest genetisk, men i få tilfeller kan det forekomme uten åreknutearvelighet i familien. Åreknuter er ikke livstruende, men kan i noen tilfeller virke sjenerende og ukomfortabelt for noen. Åreknuter deles inn i seks alvorlighetsgrader hvor grad 1-2 er kosmetisk og grad 3-6 er medisinsk. Vanlige symptomer på åreknuter kan blant annet være smerter, tyngdefornemmelse, kløe, hevelse og leggkramper.
Det finnes ulike typer åreknuter. De kan ha sitt opphav fra forskjellige steder i bena.
Er du opereret tidligere med «stripping», kan du likevel behandles.

åreknuter

Har du problemer med åreknuter?

Bestill gratis konsultasjon

Viktig informasjon

Åreknuter – før opersjonen

Du skal spise normalt på behandlingsdagen.Du skal ikke røyke før behandlingen.
Dusj og vask deg med vanlig såpe, ikke smør bena inn med krem. ikke bruk parfyme.
Etter behandlingen vil du få på bandasje, slik at bena vil være tykkere enn vanlig.
Bruk romslige bukser og sko.
Du får Paracet (smertestillende) og Vival (avslappende) ved behov. Du skal ikke kjøre bil på 24 timer etter behandling om du har fått Vival.

Om behandlingen

Metodene som anvendes på syke samleårer:
– Laser av hovedstamme
– Heklenål
– Sklerosering

Beregn 2-3 timer totalt i klinikken. Du vil bli undersøkt med Ultralyd av karkirurg Thomas Hayes. Synlige åreknuter blir markert med tusj. Selve behandlingen tar sjelden mer enn 60 minutter. I tillegg kommer forberedelse og observasjon etter behandlingen. I starten av behandlingen settes det lokalbedøvelse, dette kan oppleves som svie og stikk, men er kortvarig.

Etter behandlingen

Vi bandasjerer og tar på støttestrømper etter behandling, som du skal ha i minimum 24 timer. Vent med å dusje til bandasjen er tatt av. Du skal være i vanlig aktivitet.
NB! Støttestrømper kan kjøpes hos oss ( Sigvaris Kr. 600,-) evt hos bandagist eller apotek.
Dersom du blør gjennom kompresjonsbandasjen, legger du en forsterkning (eks. håndkle) utenpå og holder benet høyt til blødningen stopper.

Tiden etter behandlingen

Støttestrømper grad 1(som regel opp til lyske) skal brukes på dagtid i 1 uke.
Du kommer til å ha blåmerker og stikkhull. Synlige merker etter stikkhullene kan vare i mange måneder. Du skal bruke høy faktor (spf 15) på bena dine det første året. 1-2 uker etter laserbehandling kan du oppleve smerter i ca. en uke. Det laserbehandlede området kan også bli hardt og hovent. Hos noen kan det vare i 4-8 uker. Dette er ufarlig og er en reaksjon på at åren, som er varmebehandlet med laser, brytes ned. Det er vanlig med kuler/ knuter i innstikkstedene. Dette vil forsvinne hos de fleste i løpet av 2-4 uker.

Normalt går du på jobb dagen etter behandlingen.Du kan trene når bandasjen er tatt av, men behold kompresjonsstrømpen i en uke.
Du skal ikke ta karbad eller bade i basseng de første to ukene. Det er ikke farlig å fly samme dag, ved flytur over 3 timer skal du ha blodfortynnende, dette gjelder også flyreiser opp til 30 dager etter behandling. Dette vurderes av behandlende karkirurg.

Komplikasjoner

Enkelte kan få nedsatt følelse i huden i deler av behandlingsområdet. Dette går over av seg selv i løpet av noen mnd. til år. I noen få tilfeller kan dette bli varig. Innstikksårene er små, derfor er infeksjoner uvanlig. Dersom du får hevelse, rødhet, feber og puss fra sår, skal du ta kontakt med oss. Blodpropp er svært sjeldent og forhindres best ved at du er i aktivitet. Symptomer er plutselige smerter i leggen, hevelse og at leggen føles spent og varm, nedsatt allmenntilstand. Misfarging kan av og til oppstå der du er operert. Normalt er dette av kort varighet, men kan i enkelte tilfeller vare opp til et par år. En sjelden gang kan det bli permanent svak misfarging.

HAR DU NOEN SPØRSMÅL?

Ikke nøl med å ta kontakt