Hårfjerningslaser

Alexandritt-laseren er den mest effektive maskinen når det gjelder å fjerne uønsket hårvekst. Laseren fungerer ved at fargen i hårskaftet fører energi ned til roten av håret, og forbrenner denne så ikke den kan gro hår igjen.

Se prisliste

Bestill din neste time for kosmetisk behandling

Formålet med hårfjerning

Hårfjerning med laser er en av de mest populære laserbehandlingene, fordi det kan resultere i permanent reduksjon av uønsket hår. På Klinikk Haukeland behandler vi de fleste områdene på kroppen, og til og med hudtype 5 på Fitzpatrick skala. De mest populære behandlingene hos kvinner inkluderer hårfjerning i ansikt, på beina, bikini og under armene. Flere og flere menn tar også i bruk hårfjerning. Her er vanlige behandlinger på ryggen, skuldrene og på brystet mest vanlig. Vi har også laget ulike pakkepriser på de mest populære områdene. Se prislisten

Fakta om hårfjerning med laser

• Ingen hårfarge, ingen hårfjerning: Hvis du har veldig blonde eller grå hår, er det stor sjanse for at det ikke er nok hårfarge til og varme opp laseren og ødelegge røttene. Dette fører til at håret vokser ut igjen.
  • Kun hår i aktiv vekstfase kan behandles: håret har tre vekstfaser: grofase, hvilefase og avstøtningsfase. Kun hår som er i gro-fasen kan behandles. Det er derfor du trenger rundt 5-8 behandlinger med 4 til 5 ukers mellomrom for å bli så hårfri som mulig.
  • Hårfjerning er sjeldent helt permanent: Etter 6-8 behandlinger er det vanlig å vurdere det behandlede område som hår-fritt. Og etter noen måneder og år vil enkelte hårsekker starte å gro hår som aldri har gjort det tidligere. Derfor gjør de fleste en vedlikeholdsbehandling en sjelden gang i blant. Kanskje etter et par-tre år.
  • Hårfjerning gjør litt vondt: Hårfjerning er noe ubehagelig. Hvor ubehagelig det er, kommer an på området og hvor kraftig hårene er. De første behandlingene er vondest da det er flest hår i antall og de er i full tykkelse.

Risiko

Det er alltid en risiko ved alle medisinske behandlinger mot levende vev. Men ved å utelukke en rekke risikofaktorer så ansees hårfjerning med laser hos skolert personell som temmelig trygt. Men de som kan oppleve komplikasjoner er gjerne de med mørkere hudtyper. De har en risiko for at huden absorberer energien og man får en forbrenning som kan gi arr eller de-pigmentring. Ofte vil endret pigmentering være forbigående.
Du bør unngå hårfjerning med laser hvis du er veldig sensitiv til lys, eller har en infeksjon rundt området som skal behandles

Vi finner riktig løsning sammen med deg

Vi på Klinikk Haukeland vil sammen med deg sørge for at vi velger det som er best for deg etter en samlet vurdering. Vi er genuint opptatt av at våre pasienter skal få en så trygg og god behandling som mulig, og samtidig skape resultater man kan være stolt av. Vi oppfordrer deg til å bestille en uforpliktende konsultasjonstime hvor vi sammen går igjennom dine ønsker og behov, samt besvarer dine eventuelle spørsmål før en potensiell behandling.

Portrett av våre ansatte - klinikk haukeland

Hva sier våre pasienter

Book en uforpliktende konsultasjonstime

Ofte stilte spørsmål

Området som skal behandles må være nybarbert, så roten står igjen. Man må ikke vokse, tape-fjerne eller nappe hårene de 4 siste ukene før behandling. Dette fordi laserbehandlingen kun virker på hårsekker som inneholder hår. Huden bør for øvrig være ren, uten make–up og bodylotion. Området bør være barbert 1-2 dager i forveien så det er en ørliten stubb.

For å skjerme øynene, må både pasient og behandler bruke briller under behandlingen. Hårfjerningslasere bruker fargen i håret ditt til å varme seg opp, og ødelegger roten. På denne måten vil ikke hår kunne vokse ut igjen. Det samme området vil bli behandlet med laser en gang i måneden, inntil alle hårsekkene har blitt behandlet i den optimale gro-fasen. Etter en behandling kan huden se rød og litt hoven ut, men dette bør gå bort i løpet av 24 timer. Du kan uten problem fortsette din normale hverdag med en gang.

Vi er her for deg

Har du noen spørsmål?

Vi forstår at mange har spørsmål når det kommer til denne type behandling. Vi besvarer deg mer enn gjerne på det du måtte lure på.